Superbrze 5G mreže mogle bi dovesti do velikih promjena u načinu korištenja mobilnih telefona i omogućiti nam uživanje u virtualnoj stvarnosti, interaktivne prijenose uživo pa čak i hologramske slike koje ćemo odašiljati sa svojih uređaja.
Možda su vam pažnju privukli hologrami – da, mislimo na poznate scene iz Ratova zvijezda kada robot R2-D2 emitira hologramsku poruku princeze Leije. A zamislite kada biste hologramske slike mogli odašiljati s mobitela ili tableta – gdje god se nalazili.
Testiranja tih mogućnosti već se obavljaju i razne kompanije jure postati prvima koje će to učiniti komercijalno dostupnim – procjenjuje se u sljedećih pet godina. Lani su Verizon (SAD) i KT (Koreja) objavile kako su uspostavile prvi hologramski poziv uživo između te dvije kompanije. Preduvjet za to je postojanje 5G mreža.
Trenutačno je za gledanje AR/VR snimaka potrebna posebna oprema i zatvorena prostorija, ali za pet godina AR/VR snimke doslovno će iskakati iz mobitela.
Kako 5G pomaže da SF ideje postanu stvarnost? Niska latencija 5G mreže trebala bi omogućiti interakciju u stvarnom vremenu putem weba i ukloniti prekide i zastoje koji se događaju, primjerice, putem Skypea na 4G mrežama nižih brzina.
Prošle je godine Mischa Dohler, profesor bežične komunikacije na King’s Collegeu u Londonu, pokazao kako će budućnost izgledati uz 5G tehnologiju: održao je koncert uživo sa kćeri, koristeći 5G video link. Ona je pjevala u londonskoj Guildhall dvorani, a on ju je pratio s berlinskog Brandenburger Tora, 1000 kilometara dalje, uz odgodu od samo 20 milisekundi.
Sve ove, već danas dostupne mogućnosti, znači da budućnost donosi mnogo više interaktivnog sadržaja u koji korisnik može uroniti. Na primjer, sofisticirane AR igre (poput popularnog PokemonGoa), filmova u 360 stupnjeva (poput već danas dostupnih fotografija) i “pametnog turizma”, odnosno prikaza podataka o određenoj destinaciji putem AR ili VR rješenja na pametnim telefonima korisnika.
A zamislite tek mogućnost da gledate utakmicu na stadionu, s mogućnošću prebacivanja između kuteva kamere, uz statistike i podatke o utakmici kakve vide gledatelji kod kuće.
Kada bi se sve ovo moglo dogoditi i za obične korisnike? Testiranja i isprobavanja već uvelike traju, a prva komercijalna rješenja trebala bi biti dostupna već od 2021. godine.